Thursday, July 29, 2010

BATU PAHAT BERANI RIDE 2010 - torture is pleasure

Hari ni je dah 28 Julai, report berani ride tak de sapa nak buat, member dalam blog asik sound bila nak ada report ni … aduh … last last aku gak yang diamanahkan untuk buat report … berani dia bagi aku buat … aku kalau pasal IT ok laaa .. pasal nak karang mengarang ni …aduh ampun …. tapi aku try laaa tulis ikut gaya aku .. gaya orang reply status pesbok … ( itu pun kalau bro kasim nak edit/hapus semua sekalipun aku tak kesah )

Teruja … itu je yang dapat aku gambarkan perasaan aku waktu itu . al maklumlaa ni baru first time aku masuk jambori .. selalu ride sabtu, ahad tak de laaa macam ni .. tapi dia orang ok laa .. sampai ke tanjung balai pun ada .. ipoh.. jasin so pengalaman diaorang mesti banyak .. setakat medan ape de hal ….( belagak je masing masing)

Malam sebelum pegi tu .. dia orang dah siap siap pack basikal dalam lori .. lori sponser lagi .. wah bagus betul … ye laa banyak taukey kat dalam vexplorer ni .. nak pakai pe je ada … lain kali kita pegi naik bas UTHM laa pulak … Rezeki kita orang memang murah malam tu .. sedang pack basikal .. Haji Zin ngan beberapa rider pasir gudang datang bawak mee sop .. Heidi datang bawak nasi ambang … bekelah kita orang kat taman impian … sambil tunggu basikal, sambil makan … aduh naik senak perut aku .. alhamdulillah …

Janji kul 6 dah start gerak … kul 5 setengah aku dah dengar hadi ngan heidi dah start lori nak jalan .. kalam kabut aku kejut anak aku … bawak laa apa yang patut .. roti dah stanby malam tadi, coklet, air, topi jangan lupa ( itu hari kat belumut terpaksa patah balik sebab tertinggal topi ) .. tengok cikgu daud dah pegi dah .. handphone.. dia orang bagi msg suruh sarapan … aku malas laa .. terus je pegi kat seri medan
upload dari website (Nature Bikers Club)
Sampai medan aku tengok dah ramai orang … perhhhh … bes wooo …  gelap lagi masa tu … cari parking … lori dah sampai dulu … tolong diaorang turun basikal … masa tu aku dah nampak ramai sangat orang … macam macam ada .. naik keta ada, naik bas ada, naik van ada .. naik moto je tak de … ( sebab basikal tak leh naik moto kot )

Sementara nak tunggu flag off tepat jam 8, kecoh laa apek tu announce supaya rider mendaftar dan ambil plat .. kita orang macam biasa laa.. warming up … cikgu daud conduct .. ade kira sampai 5.. ada 6 .. lantak laa yang penting warmup beb .. kalau tak pengsan nanti … ( mantan presiden PPPP cakap )..
 upload dari website (Nature Bikers Club)
Tepat jam 8 pagi .. flag off dekat persimpangan seri medan oleh YB cun .. sape ye… YB Datuk Noraini Ahmad ( terpaksa refer pesbok ) .. kebetulan kita orang VECT dapat duduk depan so banyak laaa kamera tertumpu ke arah kami … sebelah grup environment .. pehhh .. bes tu … tengok belakang lagi laa banyak … wow .. ni baru 400 kalau lebih 1000 tak tahu aku nak gambarkan … selesai je baca doa .. kita orang dilepaskan .. aku tengok masing masing nak ke depan … laju gak dia orang ni … pehhhh .. kalau macam ni … macam le tour je .. aku follow dan terus follow … tak de masalah …. On road beb …
 Ah Pan (jersey kona warna biru) yang duduk bawah pokok sawit tu.. tauke kedai basikal pekan nenas
Cabaran bermula bila dah masuk seri wangi … off road .. tahu je laa jalan kat situ .. ber bukit bukit ..  yang depan memang kat depan laaa … tak nampak dah …. Cikgu daud, bro kasim, beskalmurah, shah, ipan (anak aku) … power laa dia orang ni .. macam tak tahu penat je .. aku stil tolak dengan lemah gemalai … ( rasa cam nak buang basikal laa pulak masa ni ) … rasanya bila nak sampai check point pertama … tak nampak bayang lagi .. yang aku tahu sayup sayup jeritan rider lain yang jauh kat puncak bukit … uphill.. downhill semua layan … tolak rehat tolak rehat cam tu  laa aku …. No pressure … sampaikan marshal kita orang.. hadi ngan heidi datang tolong … tapi respek gak kat dia orang ni .. sanggup tolong rider envairoment jatuh .. ye laa mentang mentang yang jatuh tu pompuan .. sanggup korban tuala nak buat kain anduh ( patah tangan katanya ) ….

 Perjalanan diteruskan dengan keluhan, rintihan, sengsara, menyesal dan macam macam rungutan yang didengar … akhirnya sampai gak aku kat check point pertama … minum air, kena pisang.. terus jalan ..  member VECT yang lain dah tak de dah … jauh meninggalkan aku … daripada CP 1 …. masuk ke putera indah … wah relek ni … happy ride .. ye laa nak pegi kampung halaman kan … mesti bes .. tak tahu cabaran lebih dahsyat berada di depan .. tinggi nya bukit, licin laa pulak tu … tolak rehat tolak rehat tolak rehat .. langsung tak de naik basikal pas tu .. apa barang ni … buat pe ada basikal kalau asik tolak je … aku ngan bro otai ( rider pasir gudang kot ) .. sama sama layan tolak… sampai puncak aku dapat menikmati panorama yang sangat bes … nampak seluruh batu pahat .. dulu kecik kecik aku selalu gi sini … bukit payong .. tapi side mana… aku tak tahu … semangat tolong-menolong yang tinggi aku tengok.. tak kira laaa rider mana pun … yang krem… mesti ada yang tolong .. kasi yoko yoko atau spray .. aku langsung tak bawak apa apa … air pun dah nak abis .. ingat nanti kalau sampai CP 2 boleh isi air banyak banyak, aduh teruk laa dia orang ni … mentang mentang sampai dulu .. dihabiskan semua air … aku tak de air pun nak teguk … makan pisang sejuk je beb …
 Daripada CP 2 aku teruskan dengan mendaki puncak kolam air …. Jeles tengok bro otai relek tepi …. Aku pun join sekali .. kaki dah mula nak krem … turun basikal je … memang krem betul … nasib ada rider lain yang bagi aku yoko yoko .. sapu .. lega .. terus kayuh sampai puncak CP 3… sampai CP 3 .. kena tembikai dengan pisang .. banyak tu aku makan .. maklum laaa kat CP 2… aku tak dapat air .. kat sini aku rehat puas puas .. datang pulak apol … ni aku krem laaa … dah agak dah .. kalau tak sure ko dah tak nampak bayang lagi …

Dekat 10 minit gak aku kat CP 3 … pas ni semua down hill je .. tak jauh dalam 4 km je …. wah lega laa aku .. tak yah nak penat penat tolak basikal …. rupa-rupanya saje diaorang nak sedapkan hati rider …. Ambik kau lepas ni … tolak lagi … menyumpah dah aku … kata downhill .. memang tak leh nak percaya …. apol potong aku kat downhill yang terakhir …. Kat sini memang tactikal .. sampai naik kebas jari tarik brek .. basikal tetap nak jalan gak … tarik brek dua dua .. basikal nak menjungkel ke depan .. tersandar aku kat tepi pokok … tapi bes layan downhill ni … syukur tak de kejadian yang diluar jangkaan … ( pas ni sure lagi bes sebab aku dah pakai brek minyak ) …
Sampai kat seri medan .. aku tengok dah ramai orang .. lambat gak aku ni .. tapi memang target dari awal … supaya sempurnakan misi ini dengan selamat … akhirnya aku berjaya gak walau dengan kepayahan, kesengsaraan, kepenatan .. Cuma tak pengsan je .. aku tetap gembira, gelak ketawa … bersama sama rakan VECT mengimbau kembali perjalanan berani ride … memang sesuai moto dia orang torture is pleasure … aku dan rakan-rakan VECT akan terus berani … makan nasi berani .. melayani berani ride untuk masa akan datang …. Jumpa nanti di ECC owl nite ride di Melaka .. 30 – 31 Oktober 2010 ..
 'Montana' basikal free untuk YAMAN
Tahniah kepada semua rider VECT … apol (presiden), beskalmurah (brek kasi murah laa) , haji zin, bro kasim (bnyk ckp ko malam tadi), mamit (mantan presiden 5P), cha cha (1st in the group), yaman (montana, presiden 5P), fad (marida), cikgu daud (berangkang beb), rosli, enal, dr iwan, gundol, heidi (marshal patah stand), ramli (rantai bengkok), ipan (2nd in the grup), idin, amer, is (tayar bocor), paizal, kamson (bro otai power), aku (rim bengkok) dan yang lain-lain..

by : Cicakman / …

No comments:

Post a Comment