Friday, January 21, 2011

KAYUHAN MACHAP OJO NYERUNTUL TERCAPAI ..

MODE : TREK BARU MACHAP .. MEMANG MENGHIBURKAN




20 Januari 2011

sessi warming up ...
Selepas mengharungi CP 1, Seri Medan, kali ni sempena cuti Thaipusam geng VECT tak sabar-sabar nak tahu trek mana pulak pilihan kali ini ... semuanya menyuarakan pendapat melalui FB .. sampaikan aku sendiri pening nak pilih trek mana .. last-last sepakat ingin kembali ke Machap/Kampung Rahmat ... (sebenarnya malas nak serabutkan kepala otak nak pilih trek yang semuanya rasa macam dah chicken je .. )

bes laa gambor ko orang je yang ade ..
Pagi tu .. dalam kul 8.00 .. kita orang bertolak ke Masjid Kampung Pertanian, Air Hitam ... alhamdulillah kali ni ramai rider yang menyahut cabaran .. ditambah pulak dengan rider daripada Kluang jadi jumlah kayuhan kali ini aku rasa yang paling ramai .. hampir-hampir 30 rider semuanya termasuk sorang rider pompuan .. aida ... ( power laaa dia ni .. tak sangka aku .. )..

laluan tarmac ..landai diketuai oleh samjeon.
gambar si bongkak je ...
antara rider daripada kluang
antara view menarik .. tapi black lightlaa pulak ..
Sessi memanaskan badan diketuai oleh Cikgu PJ kita .. dan bacaan doa Haji Zin dan sedikit taklimat ringkas daripada gaint19 .. ( sekadar mengingkatkan geng nyeruntul supaya lebih mengutamakan keselamatan ) .. Perjalanan menuju Felda Air Hitam ..laluan tarmac memang tak de masalah kepada semua rider .. cabaran bermula bila memasuki kebun kelapa sawit .. laluan baru ini memang menarik ... panjat bukit sampai ada yang terpaksa tolak basikal ... tapi aku rasa ini tak sampai pun satu per empat daripada cabaran jamboree nanti .. apapun kayuhan kali ini sangat bagus bagi menguji kekuatan pendakian dan taktikal semasa layan downhill ... sempat juga kita orang berposing sakan dengan view Tasik Machap yang sangat menarik ..  masing-masing tidak melepaskan peluang bergambar untuk dimuatnaik di dalam FB masing-masing...

gambar ni aku suka sebab di sini ada aku ..
Puas dengan pemandangan puncak Bukit Air Hitam, kita orang turun .. layan downhill ... dengan sedikit masalah bila botol air scoredeng hilang ... ( mana nak cari bro .. ganti baru je .. ) .. bila dah laju turun bukit .. marker tak de pulak .. kita orang terpecah kepada dua kumpulan ... tapi aku percaya group pertama akan menuju ke laluan yang sama bila sampai ke Tasik Machap ... ternyata sangkaan aku benar .. rupanya mereka berada di belakang dan memilih laluan yang berbeza .. Perjalanan terhenti seketika bila tayar basikal Bad bocor .. dapat laaa kita orang santai seketika di bawah kebun kelapa sawit ..  perjalanan diteruskan sehingga ke Machap dan berhenti minum dan makan di sana.

tak cukup gear kat sini kata firdaus ...
kluang rider termasuk aida ..
Hampir setengah jam berehat .. perjalanan diteruskan menuju ke Kampung Rahmat .. waktu dah dekat pukul 11.30 pagi .. matahari pun dah terpacak atas kepala .. aku, cikgu Daud ngan Iddin berada di hadapan .. malas nak tunggu lama-lama .. cabaran selama lebih kurang 40 minit dengan pendakian lebih kurang 6 bukit cukup menyeksakan ..  terutama kepada rider rider baru ..( alasan gear tak cukup, brek tak makan .. ) bagi yang telah dua tiga kali ke sana ..rasanya tak de masalah untuk menghabiskan kayuhan sehingga ke tempat permulaan... dekat kul 12.30 kita orang sampai semua di tempat permulaan dengan membeli air tebu hitam sebagai habuan terakhir kayuhan kali ini ..

ada lagi bukit kat atas tu ..
Semua rider sangat berpuas hati dengan kayuhan kali ini .. dan yang lebih penting tak de kejadian seperti kayuhan CP 1 .. ianya juga sangat berguna untuk persediaan mental dan fizikal bagi menghadapi cabaran adela nanti ... Terima kasih kepada semua rider .. rasa tak tersebut satu persatu .. terima kasih juga kepada rider daripada Kluang .. mungkin lepas ni kita boleh sama-sama menguji trek di daerah Kluang pula..  dan semoga gambar-gambar yang diinsert di sini dapat mengembalikan ingatan kayuhan Machap yang pada pendapat aku cukup menghiburkan ...

beskalmurah, sibongkak ngan scoredeng ..
report by ;

../.. gaint19





botol air aku jatuh .. nak tolong cari ?..
sampai machap .. kena roti canai ..

No comments:

Post a Comment